Publicat el: Publicado el:

Tenim sort! Sí, sí, tenim sort! Les vistes que ens regala l’ Ermita de la Pertusa difícilment us les podem explicar amb paraules. Fins i tot la frase ‘val més una imatge que mil paraules’ se’ns queda curta. Texts, fotos, vídeos, res es comparable com veure-ho in situ & en primera persona. Com a ferms enamorats del nostre entorn, volem que gaudiu de la màgia que emana del lloc més bonic del món, el Congost de Montrebei!

Què és l’Ermita de la Mare de Déu de la Pertusa?

L’Ermita de la Mare de Déu de la Pertusa és una petita església romànica situada a un privilegiat penya-segat de la Serra del Montsec, a Corçà, Lleida.

La capella de la Pertusa i les restes del castell que l’envoltaven dominen el curs del riu Noguera Ribagorçana i la cara sud del Congost de Mont-rebei amb el Montsec d’Ares i el Monsec de l’Estall enfront.
Tot el singular conjunt dels cingles i l’ermita de la Pertusa té gran valor paisatgístic i és un indret molt valorat, estimat i fotografiat tant pels habitants del Montsec com pels seus visitants.

Sense dubte, una opció de ruta ideal per a gaudir en família i/o amb amics.

Com arribar a la Pertusa

Per arribar a l’Ermita de la Pertusa, un cop et situes al poble d’Àger, s’ha d’escollir la carretera direcció Corçà. Seguint la carretera es troba una zona de pàrquing on deixar el cotxe, això si, com més aviat arribis millor, per trobar lloc d’aparcament.
Una vegada el cotxe aparcat, hi ha una ruta d’uns 10 o 15 minuts caminant fins arrinar a l’ermita.

Un cop arribant, trobaràs un cartell explicatiu, hauràs de seguir caminant uns minuts més, amb precaució, ja que és un camí amb desnivells i rocós. Finalment, arribaràs a l’Ermita de Santa Maria de la Pertusa i podràs gaudir d’un lloc privilegiat i amb unes vistes que us deixaran bocabadats.

Fent clic al mapa pots accedir a la ubicació de Google Maps

Com arribar a la Pertusa | Àger Aventura't

La Pertusa amb nens

Si has pensat fer aquesta ruta amb nens, has de tenir en compte que La Pertusa s’alça sobre un precipici de 685 metres. Tot i que l’excursió és curta, el relleu és irregular i no està exempta de perill per la qual cosa qualsevol precaució és poca si hi veniu amb nens. Tampoc la recomanem per persones amb vertigen.

Història de la Pertusa

L’Ermita de la Pertusa està documentada des de l’any 1.162.

Les grans vistes que oferia i segueix oferint del Congost de Mont-rebei eren de gran valor per a poder tenir una vigilància segura en tot el seu entorn.
També se sap que antigament va existir un poblat sota l’ermita.

Al cap d’uns anys va passar a ser l’església parroquial de Corçà.

Fins ara, ha passat a ser l’Ermita de la Pertusa, un lloc magnífic on gaudir d’unes espectaculars vistes entre l’Embassament de Canelles i el Congost de Mont-rebei.

La Pertusa vista aèria

Llegenda de l’Ermita de la Mare de Déu de la Pertusa

La llegenda de l’Ermita de la Mare de Déu de la Pertusa diu que un pastor va trobar una imatge de la verge en aquest lloc i va decidir portar-la al poble. Però cada cop que la duia al poble aquesta desapareixia i tornava sempre al seu lloc d’origen. Aquest fet va ser entès pels vilatans com que la verge volía quedar-se en aquell indret i allí hi varen contruir l’ermita.

S’explica que qui aconsegueix rodejar l’Ermita de la Pertusa aconseguirà tots els favors celestials. Des d’Àger Aventura’t no t’ho recomanem! Et recordem que està situada en un penya-segat i et volem sa i estalvi.

També es diu que les donzelles posaven el seu dit petit sobre la tanca de la porta, amb la promesa de casar-se aquell mateix any. S’haurà de comprovar, no?

La Pertusa

Ruta des de la Pertusa al Congost de Mont-rebei

Iniciem el trajecte des del pàrquing de la Pertusa i seguim el caminet que indica Congost de Mont-rebei.

El caminet és tota una aventura, ja que hi ha moltes pujades i baixades, però aniràs trobant uns paisatges que valen molt la pena. Espectaculars! Passaràs per la casa en ruïnes de la Pardina fins arribar al pas del Mill.

I un cop aquí ja comencem a estar a prop del Congost de Mont-rebei.

Seguint passaràs per un refugi, el Refugi de Carletes, i entrarem en una pineda, continuant ja arribarem al trencant de Montfalcó.

Ja només cal seguir recte i arribem definitivament al Congost de Mont-rebei.